Alles wat je moet weten over bougies

Ze zijn maar klein, maar bougies zijn erg belangrijke onderdelen van je auto. De motor zorgt ervoor dat de auto in beweging komt, maar het functioneren van de motor wordt veroorzaakt door bougies. Ze zorgen ervoor dat de motor kan gaan draaien, door een ontsteking te creëren in de cilinder van de motor. Hoe werken bougies, welke typen bestaan er en wanneer moeten ze vervangen worden?

Functie van bougies

Wanneer je je autosleutel omdraait en de motor start, stuurt het ontstekingssysteem een elektrische stroom naar de bougies. Deze stroom veroorzaakt een vonk, waardoor het mengsel van benzine en lucht in de verbrandingskamer ontploft. Bougies zorgen ervoor dat de motor van de auto goed presteert en het brandstofgebruik lager is.

Typen bougies

Er bestaan verschillende soorten bougies. Zo bestaat er voor auto’s met een benzinemotor een ander soort bougies dan voor auto’s met een dieselmotor. Auto’s met een dieselmotor gebruiken namelijk gloeibougies. Gloeibougies zorgen niet voor een vonk, maar geven constant hitte af, om zo de motor op de juiste temperatuur te krijgen. Deze hitte is genoeg om het mengsel van diesel en lucht te laten ontbranden, en er is dus geen vonk hiervoor nodig. Daarnaast worden bougies van verschillende materialen gemaakt: koper, platina, of iridium. Duurdere metalen, zoals platina of iridium, gaan over het algemeen langer mee omdat ze beter bestand zijn tegen slijtage. Hierdoor zijn ze wel duurder dan koperen bougies. Wanneer je op zoek bent naar nieuwe bougies, is het gemakkelijk online uit te zoeken welke bougies je nodig hebt voor jouw auto.

Vervangen van bougies

Over het algemeen moeten bougies worden vervangen na 20.000 tot 30.000 gereden kilometers. Zoals eerder in deze blog uitgelegd, zorgen bougies voor de ontsteking en dus voor het draaien van de motor. Als de bougies niet meer werken, zal dus de motor niet meer kunnen starten. Hierdoor merk je het meteen als de bougies kapot zijn. Er zijn echter meer tekenen waaraan je kunt herkennen versleten, maar nog niet kapot zijn. Ook in dat geval moeten ze vervangen worden, om verdere motorproblemen te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld merken dat de auto hapert bij het optrekken of versnellen. Je kunt ook schokken voelen terwijl de auto stationair draait. Tenslotte kun je merken dat de auto meer brandstof verbruikt dan gewoonlijk.